torsdag 18 april 2013

Tonfisksallad med tomater

 

Tonfisksallad med tomater

2013-04-17 Tonfisksallad med tomater_2254

 

Antal personer: 4 Tillagningstid: 15 min

Ingredienser:
200 g rigatoni el annan pasta
1 rödlök
½ kruka basilika
2 askar á 250 g körsbärstomater
1 citron
1 burk stora vita bönor eller brolttibönor, (410 g)
2 burkar á 170 g tonfisk i vatten
2 msk vatten
½ tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
Beredning:
1. Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.
2. Skala och strimla löken. Lägg den 
i kallt vatten. Strimla basilikan. Skölj och dela tomaterna.
3. Skrubba citronen i ljummet vatten. Strimla skalet och pressa ut 3 msk saft. Blanda skal, saft, olja, vatten, salt, peppar, lök och basilika 
i en skål. Låt tomaterna marinera däri 5 min.
4. Häll av och skölj bönorna. Häll av och dela fisken i mindre bitar.
5. Blanda alltsammans och servera.

5 kommentarer:

  1. Tak for din hilsen :-) Fin opskrift, den skal prøves.

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag lite fnittrig när jag skulle svara på din kommentar och hamnade i en pastasallad ;-)

    Armbanden på konsert får man om man köar i tid och därmed kommer innanför den främre avspärrningen framför scenen ("Golden Circle"). När man fått sitt armband kan man komma och gå (på toa, handla dryck/mat etc) före och under konserten och alltid bli insläppt igen. De som inga armband får, är inte tillåtna att gå längst fram.

    SvaraRadera
  3. TUsen tack för tipset!
    Vet aldrig vad jag ska hitta på med rabarberna. Ska prova drycken!
    HA det gott!

    SvaraRadera
  4. Kul att du kikade in hos mig! Förstår av din blogg att du är väldigt matintresserad så du letade kanske efter recept till ren rabbepaj när du snubblade över min blogg.
    Stort tack för titt-in!

    SvaraRadera
  5. Finfint recept och det ska jag allt testa. Tack för titten på Käringafällan.

    SvaraRadera