fredag 30 oktober 2009

RESULTATLISTA FLEST E-NUMMER

Gled av en tillfällighet in på denna bloggsida, och kunde inte låta bli att kopiera en del av innehållet där.Vart är vi på väg.....man blir ju lite skraj.Jag har aldrig gillat halvfabrikat, än mindre nu!http://hakkesnack.blogsome.com"Efter tio dagar är nu tävlingstiden ute i tävlingen jag lanserade för att hitta den matvara i våra vanliga matbutiker som innehåller flest E-nummer. Jag tackar så mycket för både inlämnade bidrag och alla de hejarop som inkommit. Det har inte varit alledeles enkelt att vara enväldig (och ibland enfaldig) domare. Jag beslutade tidigt att bara de tillsatser som har E-nummer ska räknas, och att de bara räknas en gång vardera (i sammansatta rätter kan en tillsats som E202 ofta förekomma 2-3 gånger). När tiden gick ut vid midnatt såg topplistan ut som följer:
RESULTATLISTA FLEST E-NUMMER: (uppdaterad 8 maj)
23 E-nummer:Rydbergs lätta skagenröra från FoodMark Sweden AB
20 E-nummer:Räkbomb från Bröderna Franzén
19 E-nummer:Grönsallad Ost/Skinka från Mikaels Livlina
18 E-nummer:Räkbakelse inköpt på ICA i Uppsala
Polarklämma Kalkon från Polarbröd
15 E-nummer:Punschrulle från Hägges (totalt 50 ingredienser!) Skagenröra från ICA
14 E-nummer:ICA Gott Liv Skagensallad från ICA Euroshopper potatissallad från ICA
13 E-nummer:Euroshopper Räksallad från ICA (16 angivna, 3 dubletter)ICA Potatissallad från ICA
Bland producenterna är det alltså Rydbergs som har det tveksamma nöjet att kamma hem förstaplatsen.Allt gott!Håkan (hakke)
(PS: För den som vill få i sig 100 olika E-nummer på en gång har jag komponerat ett förslag på inköp till morgondagens fredagsmys, baserat på ett urval av produkterna i topplistan. DS.)Plockmat: Vetetortillas fyllda med skagenröra eller potatissallad och lammbratwurst samt tunnbrödsklämma med kalkon.Dryck: Olika smaker av Fun Light.Godsaker: Tutti Frutti och punschrullar.

1 kommentar:

  1. Skrämmande!!! Jag försöker alltid undvika E-ämnen om det går.

    SvaraRadera